Jdi na obsah Jdi na menu
 


Projekt ,,Malý zahradníček"

Projekt ,,Malý zahradník"

http://www.malyzahradnik.cz/

,,Malý zahradník" je vzdělávací program AGRO CS a.s., který je určený mateřským školám, zejména těm zaměřeným na přírodu, ekologickou výchovu, a dále na ty mateřské školy, které mají o tato témata zájem. Malý zahradník oslovuje především děti staršího předškolního věku, dle uvážení a zvyklostí jednotlivých mateřských škol lze vybrat témata vhodná i pro mladší děti.

Cílem projektu je vzbudit u dětí zájem o přírodu, o procesy a zákonitosti, které v přírodě probíhají, budovat v dětech zodpovědnost, samostatnost, zdravou soutěživost. Cílem programu je mj. i vytvořit zahrady plné podnětů, kde se tvoří, zkoumá, objevuje. Školní zahrada by se v rámci projektu měla stát místem s bohatou možností výběru činností a her, které u dětí rozvíjejí vztah k přírodě, přírodním materiálům a lidské práci. 

 

 

PRÁCE S DĚTMI V MATEŘSKÉ ŠKOLE TROCHU JINAK…

TAK JE TO U NÁS VE „VESELÉ ŠKOLCE“ OSADY LEŽÁKŮ VE SKUTČI

    V minulém vydání Skutečských novin jsme představili první ze tří projektů, které v naší „Veselé školce“ realizujeme.

 

     Druhým projektem je ,,Malý zahradník”. Tento vzdělávací program je určený mateřským školám, dětem a jejich rodičům (i dalším zájemcům) a je zaměřený na přírodu a ekologickou výchovu. Hlavním grantem projektu je firma AGRO CS a.s. Česká Skalice a na jednotlivých projektech se podílejí i participující firmy.

     Cílem projektu je vzbudit u dětí zájem o přírodu, procesy a zákonitosti, které v ní probíhají. Tímto způsobem se v dětech pěstuje odpovědnost, samostatnost a zdravá soutěživost. Projekt ,,MALÝ ZAHRADNÍK” obsahuje 20 témat, ze kterých si dotyčná škola, popř. třída, může vybrat a zpracovat je na vlastní podmínky. Témata jsou určena převážně pro starší děti. Vzhledem k tomu, že v naší školce máme smíšená oddělení a tato problematika zaujala v odlehčené formě i ty nejmenší děti, účastníme se projektu všichni. Pro začátek jsme si vybrali téma „Rostliny dýchají pro nás”.

     Projekt je tak variabilní, že ho můžeme provozovat ve třídě i venku a ve všech ročních obdobích. Děti se začaly již na podzim seznamovat se zahradou a okolím školy. Studovali jsme, kde různé rostliny rostou, proč a jaký mají dané přírodniny prospěch pro člověka, přírodu, zvířátka. Z vycházky jsme si nosili rostlinky na pozorování, povídali si o nich, vyráběli z nich různé výrobky a použili je na výzdobu školy. Poznatky jsme zaznamenávali do ,,Velké badatelské knihy”. Později, když se už rostlinky uložily k zimnímu spánku, děti si za pomoci ochotných rodičů donesly své květinky do školky, aby je mohly opatrovat a starat se o ně každý den. Teď už známe, co všechno potřebují ke svému zdárnému růstu a jak o ně pečovat. Musíme se pochlubit, že nám doposud ještě žádná květinka nezahynula a děti je opatrují jako oko v hlavě. Dobře vědí, že nikdo nesmí květince ublížit, utrhnout lupínek nebo ji zapomenout zalít. A to je naším hlavním úkolem. Probudit v dětech zase cit k přírodě a nebýt lhostejní k tomu, co se s naší planetou stane.

     V rámci projektu jsme navštívili zahradnictví a ovocné školky ve městě, seznámili se s jejich prací a jejím významem. Však už máme připravené ,,tuny” zásob hlíny, mobilních záhonů, semen různých plodin a jen čekáme na to správné období, kdy se budeme moci, za pomoci rodičů a kamarádů naší školky, vrhnout na výrobu pravé ekologické zahrádky u nás na zahradě mateřské školy. Stanou se z nás ti praví zahradníci, kteří zajistí, aby nám zelenina a ovoce nezahynulo, ale naopak nám přineslo ten pravý užitek a zásobu vitamínů. Již teď si pěstujeme za oknem ve třídě bylinky. Naše bylinková zahrádka není jen pro okrasu, ale zdobí nám i naše svačiny a obědy. V této době již můžeme pozorovat jarní kytičky, jak nám rostou, vytvářejí poupata a postupně rozkvétají. Také již máme „zaseto“ a připravené překvapení pro maminky k svátku. Tak nám držte palce, ať se nám dílo podaří.